Różnice między silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym

Różnice między silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym

W opisach silników spalinowych często pojawia się określenie: dwu lub czterosuwowy. Co to oznacza? Jaka się różnica pomiędzy jednym a drugim typem silnika? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy bliżej przyjrzeć się budowie i zasadom działania obu urządzeń — bo to one stanowią główną różnicę pomiędzy typami tych silników.

Silnik dwusuwowy

Najogólniej można powiedzieć, że różnica pomiędzy dwu i czterosuwowym silnikiem polega na liczbie wykonywanych suwów. Czym jest suw? To ruch posuwisto – zwrotny tłoków w silniku. Innymi słowy, jest to przesunięcie tłoka i jego powrót do poprzedniej pozycji. W silnikach dwusuwowych tłok wykonuje tylko dwa takie ruchy stąd jego nazwa. Dwusuwowe urządzenie jest o wiele prostsze w konstrukcji, nie ma w nim bowiem odrębnego układu olejowego ani zaworów. Smarowanie całego układu odbywa się przy pomocy mieszanki paliwa z olejem. Kiedy tłok silnika znajduje się w górnym martwym położeniu, dochodzi od zapłonu i wybuchu mieszanki paliwowej. Eksplozja wymusza przesunięcie tłoka w dół. Tłok poruszając się, powoduje przepchnięcie mieszanki paliwowej obecnej w skrzyni korbowej przez kanał przelotowy do komory spalania. Wepchnięta do komory mieszanka wypycha z niej spaliny poprzez kanał wylotowy. Następnie tłok wykonuje drugi suw – zwrotny. W tym momencie otwiera się kanał dolotowy i mieszanka paliwa z olejem trafia do skrzyni korbowej, smarując jej elementy, a tłok powraca do martwej pozycji górnej. Teraz cały cykl może rozpocząć się na nowo. 

Silniki czterosuwowe

Silniki czterosuwowe mają bardziej skomplikowaną budowę. W tym typie urządzenia do komory spalania dołączone są dwa zawory: ssący i wydechowy. Natomiast skrzynia wału korbowego jest odcięta od układu paliwowego, zawiera natomiast odrębny układ olejowy. Praca takiego silnika oparta jest na czterech rurach tłoka. Przy pierwszym suwie otwiera się zawór kanału ssącego i do komory spalenia dostaje się mieszanka paliwa i powietrza. Drugi suw powoduje sprężenie tej mieszanki. Tłok w drugim suwie wraca do pozycji wyjściowej, czyli górnego martwego punktu. Wówczas świeca zapłonowa wywołuje iskrę powodującą wybuch, który wymusza na tłoku kolejny suw – pracy. Czwarty suw to poruszenie się tłoka w górę, ten ruch wypycha przez zawór i kanał spaliny z komory spalania.

 

Silniki czterosuwowe – ze względu na swoją budowę – charakteryzują się niskim spalaniem oraz większą wytrzymałością niż silniki dwusuwowe. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty na silniki czterosuwowe.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl